lillalullan

Direktlänk till inlägg 16 juli 2015

Sjuk? Nej men det är ju bara lite mens

Av Julia - 16 juli 2015 11:57

Hallå!


En vecka varje månad blir vi tjejer sjuka. Man kan såklart välja att vidta vissa åtgärder så att det inte händer lika ofta, men i naturliga fall är det ca en vecka i månaden. Vissa drabbas hårdare än andra. Som ni antagligen förstår så syftar jag på den hemska, elaka, kvinnoplågande mensen. 

-Nackdelen med mens: Mensvärk, blödande i de såkallade "nedre regionerna", många toabesök, i vissa fall illamånde, kan ge humörsvägningar, svettigt, extra jävligt i sommarhettan, dyrt då man måste köpa löjligt dyra bindor och tamponger, äckligt (tro mig, ingen tycker det känns sexigt att gå runt att blöda), och dessa är bara de jag kommer på just nu.

-Fördelen med mens: Det ska väl ha någonting med att man ska kunna få barn att göra

Visst jättebra att kunna få barn, men varförihelvete ska man behöva gå runt o blöda så stor del av sitt liv för det?! Hallå evolutionen... Är inte det dags att fixa detta snart? Det kan väl inte på något sätt vara bra för överlevnaden med alla de där nackdelarna. Ärligt talat, det måste ju gå att fixa så att man kan få barn utan allt detta blödande runtomkring? Så många år av utveckling och ändå har inte detta problem åtgärdats... Man kan väl åtminstone få någon dag då man bara kan få blöda ut allt och så var det klart med det. Då kan man skriva in "mensdagen" i sin kalender och spendera den dagen på toaletten, istället för detta utdragna plågande? 


Jaja nu skulle jag faktiskt inte klaga på själva mensen, även om detta är något jag kan göra i en evighet. Istället skulle jag prata om hur jobbigt det är som tjej och jämföra det med att vara sjuk. Vissa lyckost tjeje har väldigt liten mängd mens och aldrig mensvärk så de störs inte av den lika mycket. Om ni inte störs av den så gäller inte detta er. Tjejer som har problem-mens borde dock få mer sympati. Trots alla plågor som kommer med mens så måste man släpa sig till jobbet eller skolan, göra sina sysslor och försöka tampas med vardagen så gott man kan. För alla inser ju att man inte kan stanna hemma en vecka i månaden "bara" för mens. Men ärligt talat så kan jag ibland ha mer ont av mensen än av vanlig sjukdom. Ibland kan man stanna hemma för lite ont i magen, eller huvudvärk, eller hängig, eller ont i halsen och så vidare. Personligen kan jag ha det mer jobbigt med mensen än med någon av dessa "sjukdomar" som är helt okej att stanna hemma för.


Men eftersom mens är någonting naturligt som alla tjejer får så tas inte det på lika stort allvar. Om en tjej skulle stanna hemma varje gång hon har mens så skulle hon nog anses ganska klen, alla andra tjejer klarar ju av det. Sen har tjejer olika grad av mensvärk och man kan inte veta hur någon annan har det. Jag valde att stanna hemma en dag denna veckan pga av just mens, men det var bara om någon kunde ta mitt pass. Annars hade jag behövt jobba ändå, men jag hade tur. Trots att jag mådde väldigt dåligt så fick jag dåligt samvete över detta, "Ska någon annan behöva jobba bara för jag har lite mens?" Jag kände att jag borde kunna jobba ändå, för det brukar man ju göra... Men det gjorde så ont. Nu har jag dock förbrukat min "stanna hemma pga mens-dag" och kan inte göra detta på lång tid för då är man gnällig. Vanligvis stanar jag inte hemma för mens, jag brukar trycka i mig alvedon, ladda upp med tamponger, gå runt och svettas, få springa snabbt på toaletten och helt enkelt stå ut. Man löser det, för man kan helt enkelt inte vara hemma varje gång man har mens. Även om det kan vara precis som att vara sjuk, om inte värre. Tejer står ut med detta och klagar egentligen väldigt lite med tanke på de faktiska omständigheterna. Jag hade önskat att man kunde vart hemma varje gång mensvärken slår, men tyvärr får man begränsa de gångerna väldigt.


Så en stor klapp på axeln till alla tjejer med mens, speciellt er som får extrema "nackdelar" med den. Vi får anpassa oss efter samhället och vad som krävs av oss, för samhället anpassar sig inte efter vår mens inte. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 26 juli 2015 20:51

Japp, jag lyssnade hela klippet. En hel timme med bara Mad world, what am i doing with my life?   ...

Av Julia - 26 juli 2015 19:04

Ibland känner man sig ensammast i världen, och idag har jag lite en sådan kväll. Rättare sagt så har jag det ganska ofta när min sambo är ute och festar med sina arbetskollegor.   Där han jobbar så har de väldigt ofta att hela jobbet går ut på kr...

Av Julia - 23 juli 2015 20:43

Hallå!  Efter att idag ha hittat och läst den väldigt inspirerande bloggen saranavjord så blev jag sugen på yoga. Jag tror denna tjej endast är 16år men hon verkar sjukt stark. Jag är fyra år äldre men hey jag blev grymt inspirerad av henne och att...

Av Julia - 23 juli 2015 16:40

Varför är vi så fokuserade på ordet "perfekt"?   Om man ska tala om perfektion så sätter man ribban otroligt högt. Perfektion innebär att ingenting överhuvudtaget är fel. När man utför någonting så vill man gärna ha ett perfekt resultat, men vad ...

Av Julia - 22 juli 2015 12:19

Då hände det oundvikliga, vår kyl+frys har gått sönder.   Vi har haft fajt med våran frys i fler dagar, den har gått upp i värme några grader, för att senare gå ner till där den ska vara igen. Detta har hänt till och från men eftersom den alltid ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards