lillalullan

Direktlänk till inlägg 17 juli 2015

Jurassic Park- The lost world

Av Julia - 17 juli 2015 18:29

Tror inte många har missat att det kommit en ny Jurassic Park film, nämligen Jurassic world! Som det lilla Jurassic Park fanet man är så var man ju tvungen att bjuda med sambon på en biodejt, men det stoppar inte där! Och det är inte just Jurassic world jag ska prata om.


När det kommer en ny film såhär så bli man ju extra påmind om de föregåendes existens (inte för att jag skulle påstå att jag glömt dem, de sågs intensivt förra året). Jurassic world har pratats en del om men vad som pratas mindre om är böckerna som filmerna bygger på. Många vet inte ens om att de byggerpå böcker, och detta är något jag inte heller alltid känt till. För över ett år sedan, minns ej exakt, så bestämde jag mig för att läsa den första boken "Jurassic Park" av Michael Crichton. Jag ville även läsa tvåan "The lost world", dock ville jag ha den på svenska. I ettan hade det förekommit väldigt mycket vetenskapssnack och framförallt mycket prat om Ian Malcolms älskade Kaosteori och detta var inte någonting jag kände mig lockad att ta mig igenom på engelska. Jag letade men lyckades inte hitta den svenska någonstans. Sedan rann det lite ut i sanden och jag glömde lixom bort att skaffa den. Tack vare Jurassic World så blev jag påmind igen och återupptog mitt letande på Crichtons andra bok. 


Turligt nog hittade jag den i min nya lilla kommun i ett fjuttigt litet bibliotek härute av alla ställen. Tack och lov för bibliotek, annars hade jag lagd allt för mycket pengar på böcker i mitt liv. Så sommaren har nu spenderats med några timmar ute i värmen och dinosaurier. Jag har en konstig form av rädsla-kärlek till dinosaurier. Älskar dem och är så fascinerad, men samtidigt livrädd för framförallt raptorerna och när jag går ner i en mörk källare är det raptorer jag ser framför mig...


Jag har läst ut boken nu och är så glad att jag lyckades hitta den! Älskar böckerna helt enkelt för att de har dinosaurier i sig! Skulle därför rekommendera dem, och dessutom känns det ju lite ballt att ha läst böckerna bakom de klassiska filmerna. Sedan var det nog inte direkt min favoritbok, bland annat tyckte jag det var segt med hur lång tid de tog för dem att dege sig till den jäkla dinosaurie-ön vilket gjorde mig frustrerad. Dock hamnar de ändå i min topp bara för att de e dem! Sedan måste man beundra Crichton för sitt engagemang och sin kunskap! En del må ha varit inkorrekt, men killen hade fan ändå koll på mycket!


Tyvärr verkar de inte finnas några fler böcker så mitt dinosaurie-fangirlande får väl sitt slut nu. Fast man kan ju alltid ha ett Jurassic Park filmmaraton! ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 26 juli 2015 20:51

Japp, jag lyssnade hela klippet. En hel timme med bara Mad world, what am i doing with my life?   ...

Av Julia - 26 juli 2015 19:04

Ibland känner man sig ensammast i världen, och idag har jag lite en sådan kväll. Rättare sagt så har jag det ganska ofta när min sambo är ute och festar med sina arbetskollegor.   Där han jobbar så har de väldigt ofta att hela jobbet går ut på kr...

Av Julia - 23 juli 2015 20:43

Hallå!  Efter att idag ha hittat och läst den väldigt inspirerande bloggen saranavjord så blev jag sugen på yoga. Jag tror denna tjej endast är 16år men hon verkar sjukt stark. Jag är fyra år äldre men hey jag blev grymt inspirerad av henne och att...

Av Julia - 23 juli 2015 16:40

Varför är vi så fokuserade på ordet "perfekt"?   Om man ska tala om perfektion så sätter man ribban otroligt högt. Perfektion innebär att ingenting överhuvudtaget är fel. När man utför någonting så vill man gärna ha ett perfekt resultat, men vad ...

Av Julia - 22 juli 2015 12:19

Då hände det oundvikliga, vår kyl+frys har gått sönder.   Vi har haft fajt med våran frys i fler dagar, den har gått upp i värme några grader, för att senare gå ner till där den ska vara igen. Detta har hänt till och från men eftersom den alltid ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards