lillalullan

Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

Ingen är perfekt

Av Julia - 23 juli 2015 16:40

Varför är vi så fokuserade på ordet "perfekt"?


Om man ska tala om perfektion så sätter man ribban otroligt högt. Perfektion innebär att ingenting överhuvudtaget är fel. När man utför någonting så vill man gärna ha ett perfekt resultat, men vad spelar det för roll egentligen? När vi var små kunde vi ofta få höra att det viktigaste inte var att vinna, utan att ha roligt. Jag tror de flesta av oss hört detta sägas åtskilliga gånger. Varför har man inte detta som mål i allt, inte bara i spel? Visst kan man väl höra att resultatet inte är det viktigaste, men tänker man verkligen så? 


Någonting som är väldigt ofta sägs är att "alla är perfekta". Detta sägs för att få någon att känna sig bättre. Men även här fortsätter vi använda ordet perfekt... Och ärligt talat, detta är ju inte sant för personen är inte perfekt. Mannen som sitter fängslad för att ha mördat en oskyldig liten flicka, är han perfekt tycker du? Det var ett ganska extremt exempel men jag tror ni förstår hur jag menar. Varför säger man inte istället "Ingen är pefekt"? För detta är ju sant. Mördaren är långt ifrån perfekt, men man skulle säkert kunna finna någon bra egenskap i honom, kanske stödjer han samkönade giftermål.


Nu slänger jag bara ut exempel, och vill absolut inte försvara de som mördar, men vad jag menar är att alla har både bra och dåliga sidor. Det är just därför i många fall folket som känner exempelvis mördaren inte kunde tänka sig detta av honom, för "Han var ju så trevlig när man möttes i trapphuset". De såg en utav hans bra sidor, men inte de andra.


Detta gäller även åt andra hållet. Idolen som du alltid sett upp till, den är inte heller perfekt. Många kändisar som vi ser i tvrutan och som har lyckats så bra, de måste ju vara perfekta. Fel! Även de har sina brister, de är ju bara människor. Det är bara att dra igång ett gäng dokumentärer om deras liv bakom kulisserna så ska du nog få se att deras liv inte alltid är, eller har varit, helt perfekt. Så varför snackar man så mycket om detta "perfekt" när det knappt finns. Acceptera istället att alla har sina brister, man kommer alltid ha brister och aldrig bli helt "perfekt". Sedan kan man såklart jobba på sina brister, men att ignorera dem för att allting ska vara perfekt gör inte saken bättre. 


Att fela är mänskligt, så att vara människa är att vara "operfekt".


Själv använder jag såklart ordet "perfekt", och jag säger att saker är perfekta trots att de inte alltid är det. Detta är bara en tanke som slagit mig. Varför försöker vi intala alla att de är perfekta istället för att bara inse att har både dåliga och bra egenskaper och så kommer det alltid att vara. Ingen är perfekt. Du är inte perfekt och det är okej, för det är så du ska vara.


 
 
Twiggy Blackstar

Twiggy Blackstar

23 juli 2015 17:24

SV: Ja, men eller hur! Och extremister är så satans känsliga också. Igår t.ex hamnade jag i en diskussion bara för att jag var ärlig och talade om att jag fortfarande äter kött, vilket inte uppskattades! Personligen hade jag hoppats på att dom skulle uppskatta min ärlighet och hellre vilja hjälpa mig då!

http://twiggyblackstar.com

Julia

23 juli 2015 17:38

Usch, jag känner: Jättebra att de gör det men jag klarar verkligen inte av folk som ska "tvinga" på andra sitt tankesätt och handlingar. Det spelar ingen roll om det är bra saker de "predikar", man måste acceptera att alla andra inte tycker eller gör likadant, och att ingen är sämre människa för det

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 26 juli 2015 20:51

Japp, jag lyssnade hela klippet. En hel timme med bara Mad world, what am i doing with my life?   ...

Av Julia - 26 juli 2015 19:04

Ibland känner man sig ensammast i världen, och idag har jag lite en sådan kväll. Rättare sagt så har jag det ganska ofta när min sambo är ute och festar med sina arbetskollegor.   Där han jobbar så har de väldigt ofta att hela jobbet går ut på kr...

Av Julia - 23 juli 2015 20:43

Hallå!  Efter att idag ha hittat och läst den väldigt inspirerande bloggen saranavjord så blev jag sugen på yoga. Jag tror denna tjej endast är 16år men hon verkar sjukt stark. Jag är fyra år äldre men hey jag blev grymt inspirerad av henne och att...

Av Julia - 22 juli 2015 12:19

Då hände det oundvikliga, vår kyl+frys har gått sönder.   Vi har haft fajt med våran frys i fler dagar, den har gått upp i värme några grader, för att senare gå ner till där den ska vara igen. Detta har hänt till och från men eftersom den alltid ...

Av Julia - 21 juli 2015 19:56


Tatueringar? Love it!   Dock har det blivit som en "inne-grej", någonting alla ska göra. Alla har rätt till sin åsikt, men personligen har jag väldigt svårt för "inne-tatueringar", och då syftar jag på sådana tatueringar som väldigt många har och...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards